collage's plakken

Hier komen verschillende technieken aan bod.
annemiek
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-03-2012 17:54

collage's plakken

Bericht door annemiek » 06-05-2012 14:51

een vraag aan de zeer ervaren ladies onder ons (kan echt niet wachten tot forumdag want heb nu een "probleem" hihihi)

waarmee en hoe plakken jullie je collage's?
als ik de filmpjes van sandra en tessa bekijk, zie ik tackyglue. aangezien ik die ook heb dacht ik: hup proberen! maar het bobbelt als de pest en als ik ergens kriegel van word is het slordig werk! (jaja ik weet het laat het los en accepteer het maar ja die perfectionist is niet zo snel uit me te halen)

dus ladies, hoe doen jullie dat zonder te bobbelen?
Groetjes Annemiek

Sucha
Berichten: 858
Lid geworden op: 11-12-2011 19:37

Bericht door Sucha » 06-05-2012 14:54

je kunt met een brayer(roller) erover rollen of met een stevig oud kaartje/bankpasje erover gaan van het midden naar de kant en dan alle kanten pakken.
Soms hou je wel af en toe een bobbel, ik vind dat zelf niet heel erg
Hartelijke groet Sucha

blog: http://suchasinnervoice.blogspot.nl/

Elvy
Berichten: 933
Lid geworden op: 19-07-2011 10:53

Bericht door Elvy » 06-05-2012 15:42

Ik gebruik hooguit een beetje tacky om de verschillende onderdelen van de collage met elkaar te verbinden. De collage zelf plak ik vast met gel medium of boekbinderslijm. Daarna met een brayer eroverheen en klaar. Soms nog een beetje gel medium of boekbinderslijm over de collage zelf om de boel echt goed vast te zetten. (niet verstandig om te doen als je colorwash hebt gebruikt want dan loopt de hele boel door :cry: )
Je moet je niet laten storen door wie niet in je gelooft

http://elvy-tales.blogspot.com/

Sandra
Berichten: 1798
Lid geworden op: 01-08-2011 22:12

Bericht door Sandra » 06-05-2012 16:41

Ja, ik doe het hetzelfde als Elvy. Ik gebruikte altijd ModPodge maar die is nu op. Heb nu boekbinderslijm van V&D gekocht. Eens kijken hoe de bevalt....is wat makkelijker aan te komen voor me.
Let op dat je niet teveel lijm gebruikt, zeker bij Tacky glue.

Succes!

Sandra

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 06-05-2012 16:46

Ja, ik gebruik ook gelmedium.
Wat je plakt bobbelt dan niet
maar je papier trekt vaak wel krom.
Heb je dát weer! :wink:
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Sucha
Berichten: 858
Lid geworden op: 11-12-2011 19:37

Bericht door Sucha » 06-05-2012 19:29

ik gebruik boekbinderslijm, ideaal spul
Hartelijke groet Sucha

blog: http://suchasinnervoice.blogspot.nl/

annemiek
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-03-2012 17:54

Bericht door annemiek » 06-05-2012 19:33

aaaahhhhh nu is het me duidelijk, heb ook modpodge dus volgende collage maar daarmee vastmaken dan. thanx voor de tips!

oja nog een kleine vraag dan: wat is het verschil tussen boekbinderslijm en modpodge?
Groetjes Annemiek

Sucha
Berichten: 858
Lid geworden op: 11-12-2011 19:37

Bericht door Sucha » 06-05-2012 19:45

ik denk dat het vergelijkbaar is. Modgepod heb ik niet. Boekbinderslijm kun je met water verdunnen als het te dik/te oud is geworden.
Beiden zijn wit maar drogen beiden mooi transparant op.
Hartelijke groet Sucha

blog: http://suchasinnervoice.blogspot.nl/

Yvonne
Berichten: 660
Lid geworden op: 17-11-2011 22:29

Bericht door Yvonne » 06-05-2012 20:42

Ik heb net modpodge gebruikt en heb toch een paar hobbels. Zal de volgende keer eens een brayer gebruiken.
Oh en als je papier krom trekt kan je de achterkant insmeren met gesso, dan trekt het weer recht.

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 06-05-2012 20:55

Ik heb daar ook zo'n hekel aan, aan dat gebobbel!

Alle lijm op waterbasis laat papier bobbelen. En daarom gebruik ik om te plakken dan ook nooit lijm op waterbasis :p Dus geen witte lijmsoorten (zoals tacky glue). Ik zweer bij Tesa Alleslijm. Dat is van die transparante, met een mozaiekwerkje op het label. Je kan er inderdaad zelfs mee mozaieken, haha! Maar serieus: ik lijm er alle soorten papier mee en het verkleurt niet. Het enige nadeel van Tesa is dat je het juist weer echt niet onder echte foto's kunt gebruiken. De vluchtige middelen verkleuren je foto's namelijk vrijwel onmiddelijk. Maar in elk geval heb ik Tesa zelfs in oude scrapbook lay-outs en oude journals (vanaf ongeveer 2003) gebruikt, en die zijn nog steeds prima bewaard gebleven. Het zit vast en is niet gebobbeld of verkleurd.
Tesa is niet overal te koop, maar Bruna heeft het in elk geval wel. Afbeelding

Wat ik trouwens ook wel fijn spul vind, wat wel op waterbasis is, is liquitex gelmedium. Dat is een stuk smeuiger en dikker dan modpodge, maar het smeert echt heel goed uit. Je gebruikt het zowel onder als over je collage (net als bijv. mod podge). Het nadeel daarvan is wel weer dat je kans maakt dat je pagina's aan elkaar gaan plakken. Maar dat gebeurt al vrij snel met alles op acrylbasis.
Afbeelding
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

Plaats reactie