Gelli Plate

Werkstukken in het platte vlak
Yvonne
Berichten: 660
Lid geworden op: 17-11-2011 22:29

Bericht door Yvonne » 13-06-2013 14:18

Wat een mooi boekje is het geworden met al die kleurige vellen.
Ik vind de binding ook super, die heb ik opgeslagen om ook een keer te maken.
Aan de gelli plate begin ik voorlopig nog niet, andere zaken op mijn verlanglijstje gaan voor :wink:

corrie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 19-07-2011 10:06

Bericht door corrie » 13-06-2013 17:41

Iris_NL schreef:Ik heb uiteindelijk voor de middenmaat gekozen en heb de plate net via de post ontvangen.

Is het nu zo dat je met deze gelli plate alleen acrylverf kunt gebruiken of mogen het ook andere verfsoorten zijn?
Op de gebruiksaanwijzing in de verpakking staat dat je ook andere soorten verf kan gebruiken, je moet dan de plaat anders schoonmaken als je bijv. Olieverf gebruikt hebt !
Knutselgroetjes, Corrie

http://pinterest.com/corriesch/

Iris_NL
Berichten: 36
Lid geworden op: 05-03-2013 17:36

Bericht door Iris_NL » 14-06-2013 09:23

Ik ben gisteren aan de slag gegaan. Ik vind het heel leuk, alleen hierbij al twee vragen:

Bij het gebruik van die roller, houd ik strepen aan de zijkanten over. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen. En als ik twee kleuren verf over elkaar wil gebruiken, dan vermengen die kleuren te veel. Hebben jullie daar nog tips over? (laag 1 laten drogen werkt niet, daar ben ik al achtergekomen :lol: )

frutselke
Berichten: 146
Lid geworden op: 03-06-2013 14:44

Bericht door frutselke » 14-06-2013 11:05

Ah, hier ook veel enthousiaste gelli printers. Ik heb er een te leen, omdat ik bij Scrapdelight een gelli plate workshop had gewonnen. Je moest zelf een plate meebrengen of de 6"*6" (15*15cm) huren. Nu heeft mijn vriendin de XL van 12"*14"(30,5*35cm) en die vind ik echt heerlijk werken. A4 vellen kunnen erop, maar ook 12"scrapbookpapier.
Ze hoefde de plate niet direct terug, dus ik ben nog aan het experimenteren. Veel vellen al en ze ook al verder verwerkt, uitnodigingen voor mijn dochters verjaardag, collages. Ook al een kaft gemaakt voor een vakantiejournal. Maar ik had er nog niet aangedacht om ipv witte vellen de geprinte vellen erin te doen. Goed idee!
Ik zal dadelijk eens wat op de foto zetten om te showen.

frutselke
Berichten: 146
Lid geworden op: 03-06-2013 14:44

Bericht door frutselke » 14-06-2013 11:12

Iris_NL schreef:Ik ben gisteren aan de slag gegaan. Ik vind het heel leuk, alleen hierbij al twee vragen:

Bij het gebruik van die roller, houd ik strepen aan de zijkanten over. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen. En als ik twee kleuren verf over elkaar wil gebruiken, dan vermengen die kleuren te veel. Hebben jullie daar nog tips over? (laag 1 laten drogen werkt niet, daar ben ik al achtergekomen :lol: )
Probeer vooral niet te hard te drukken met je roller. De strepen aan de zijkant hebben veel brayers, omdat de rol heel recht is afgenseden. Vergelijk het maar eens met verfroller, die hebben vaak een afgeronde zijkant en da's niet voor niks. Maar heel weinig druk lost het vaak wel op. En dat geldt ook voor kleuren die teveel vermengen. Heel lichtjes maar eroverheen gaan en ook niet te vaak. Je zou eventueel ook naar je verf kunnen kijken. Hoe dunner, vloeibaarder je verf, hoe sneller die vermengt.

corrie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 19-07-2011 10:06

Bericht door corrie » 14-06-2013 12:28

Die strepen heb ik soms ook, heb er een speciale softroller voor gekocht, maar ook die voorkomt het niet, dus hier ook minder hard drukken/rollen :wink:
Knutselgroetjes, Corrie

http://pinterest.com/corriesch/

Iris_NL
Berichten: 36
Lid geworden op: 05-03-2013 17:36

Bericht door Iris_NL » 15-06-2013 12:37

Bedankt voor de tips. Ik heb ook het idee dat ik niet de beste verf gebruik. Ik gebruik nu verf van de lidl, maar zodra ik het op de gelli plaat uitsmeer, zie je een soort van 'gaatjes' in de verf ontstaan. Wat voor verf gebruiken jullie?

frutselke
Berichten: 146
Lid geworden op: 03-06-2013 14:44

Bericht door frutselke » 15-06-2013 15:04

Dan zit er misschien teveel water in de verf, want water en siliconen gaat niet goed samen, dat stoot af en dan krijg je dat de verf 'wegtrekt'. Het kan ook aan de kleur liggen. Zo gebruikte we in de workshop laatst een neonroze verf en dat ging van geen kanten. Kwamen ook van die gaten in. Lijkt raar, want voor je gevoel zou alle kleur hetzelfde moeten zijn. Maar toch zijn de pigmenten per kleur anders.

Ik gebruik deco-art hobby acryl verf. Die is voor een acryl aan de dikke kant en dat vind ik op de gelli plate wel fijn. En hij droogt snel.

Hier ene paar foto's van mijn maaksels totnutoe.
Een stapel prints, allemaal nog eenzijdig, maar die ga ik aan de andere kant nog bedrukken.
Een collage van een paar prints in repen en stukken gescheurd. En het paarse 'blad' is van een stempel. Die had ik gebruikt om de verf van de plate te halen om zo een 'leeg' deel in mijn afdruk te krijgen. De verf die daardoor aan de stempel zat, heb ik afgedrukt op een servet. En ik gooi niks weg, dus het bovenste laagje met podge op de collage gezet.
Afbeelding
Afbeelding

manna
Berichten: 640
Lid geworden op: 18-03-2012 17:18

Bericht door manna » 21-06-2013 21:51

Ik gebruik verschillende kwaliteiten verf maar mijn ervaring is dat goedkope verf zeker niet de slechtste is op de plate. De verf van de Action of van Cranenbroek vind ik juist prettiger werken. Verf die snel droogt geeft weer een heel ander en zeker niet minder mooi effect.
Groetjes Manna

Anijm
Berichten: 1245
Lid geworden op: 18-06-2012 10:33

Bericht door Anijm » 22-06-2013 10:34

Mooie enveloppen Jelinna en frutselke, je hebt al een hele mooie stapel prints. Ik heb deze topis met aandacht gevolgd, maar ben toch van mening nog even te wachten met de aanschaf. Ik vind het een behoorlijke uitgave ( mijn voorkeur gaat uit naar het grootste formaat). Ik denk dat ik er gewoon iedere maand wat geld voor opzij moet gaan leggen. Of ik wacht mijn verjaardag in oktober af. ( duurt nog wel heel lang :shock: )
Liefs, Melanie

Plaats reactie