Potloden

Welke materialen heb je nodig?
toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Potloden

Bericht door toensie » 27-11-2011 12:55

Wat voor kleurpotloden gebruiken jullie het liefst voor tekenen? Op diverse tutorials hebben ze het over prisma colors (of Karisma), maar die zijn wel erg duur vind ik. Caran d'ache heeft ook mooie potloden, ook niet goedkoop, ben wel benieuwd naar de verschillen en de diverse ervaringen qua kleurechtheid, dekking, mengen en opaque eigenschappen. Zelg heb ik een setje Derwent colorsoft die je met reukloze terpetine moet gebruiken, maar dat vind ik dus echt niks.

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 27-11-2011 13:39

Mijn pleidooi....

Karisma was altijd de ferrari onder de potloden, loeiduur, maar wel de allerbeste, ook volgens de profs. Ze worden alleen niet meer gemaakt. Als je ze nog ergens kunt kopen, is dat dus een van de laatste ladingen. Er kwam vervolgens een paar jaar lang niets op de markt dat de kwaliteit van Karisma kon evenaren. Derwent coloursoft claimde de kwaliteit van Karisma te benaderen, maar ik ben er zelf nooit zo over te spreken geweest. De potloden van Derwent zijn goed hoor, daar niet van, maar wat betreft dekking komen ze gewoon nog niet in de buurt van Karisma.

Caran d'ache heeft na een paar jaar eindelijk ingespeeld op dit gat in de kleurpotlood markt en ontwikkelde Caran d’Ache Luminance. Ik heb zelf nog een grote doos Karisma potloden staan, dus ik heb ze nooit aangeschaft, maar wel een keer gratis 1 rood Luminance potlood gekregen om te testen. Rood is een van de moeilijkste kleuren. Ik moet zeggen dat ik gelijk erg positief verrast was. Het is Caran d'Ache gelukt een beter potlood te ontwikkelen dan Karisma! Maar... ze zijn ook NOG duurder dan de Karisma's...

Nu mijn advies? Ik zou sparen voor een doosje Luminance. Aan jou tekst te lezen is jouw kwaliteits eis hoog als je Derwent al niet zo goed vind (terwijl die echt heel goed zijn), dus je zult met een ander merk nooit echt 100% tevreden zijn! 8)
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

sterjamie
Berichten: 1252
Lid geworden op: 18-07-2011 20:29

Bericht door sterjamie » 27-11-2011 14:46

ik heb toevallig vorige week wat prismacolors potloden gekocht..... en ik moet zeggen helemaal geweldig!! (voor ons als gezichten oefenaars) heb ik de gezichts tinten gekocht en wat basis kleurtjes om het uit te proberen.

Het is in engeland, maar had ze in een paar dagen binnen en de verzendkosten vallen reuze mee, je kan ze ook per stuk kopen.

de prijs valt ook wel mee, niet duurder dan een goed potlood hier...

http://www.1buy1pencils.co.uk/ourshop/c ... Stock.html

Ik moet zeggen dat ik ook de inktense potloden heb gekocht van derwent, en die vind ik toch ook wel fijn vooral omdat je met water de kleuren aan elkaar kan binden en lekker intense zijn haha

toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Bericht door toensie » 27-11-2011 19:56

Dank dames. Ik zal nog eens mijn Derwents uit de kast trekken om te kijken of het met gewoon kleuren beter gaat, dus zonder die terpetine. En dan evt. maar sparen voor de Caran d'ache of de prisma colors. Ik vind het wel fijn als een potlood dekkend is zodat je het ook op een donkerdere ondergrond kan gebruiken. Gebruiken jullie trouwens ook die blender?

Elvy
Berichten: 933
Lid geworden op: 19-07-2011 10:53

Bericht door Elvy » 27-11-2011 22:18

Ik zie bij de link van Ilse dat ze daar de Karisma's nog gewoon verkopen? Hoe strookt dat nou met het verhaal dat Karisma's uit de handel zijn??
Je moet je niet laten storen door wie niet in je gelooft

http://elvy-tales.blogspot.com/

sterjamie
Berichten: 1252
Lid geworden op: 18-07-2011 20:29

Bericht door sterjamie » 28-11-2011 00:30

waarschijlijk heeft ze nog oude voorraad.......

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 28-11-2011 10:31

Elvy schreef:Ik zie bij de link van Ilse dat ze daar de Karisma's nog gewoon verkopen? Hoe strookt dat nou met het verhaal dat Karisma's uit de handel zijn??
Ze zijn niet uit de handel, ze worden niet meer gemaakt. Maar als een winkel(keten) ze een paar jaar geleden heeft ingekocht, kunnen ze nog goed in de schappen liggen hoor. Je zult alleen geen nieuwe dozen meer tegenkomen.
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

Elvy
Berichten: 933
Lid geworden op: 19-07-2011 10:53

Bericht door Elvy » 28-11-2011 11:01

MariekeJ. schreef:
Elvy schreef:Ik zie bij de link van Ilse dat ze daar de Karisma's nog gewoon verkopen? Hoe strookt dat nou met het verhaal dat Karisma's uit de handel zijn??
Ze zijn niet uit de handel, ze worden niet meer gemaakt. Maar als een winkel(keten) ze een paar jaar geleden heeft ingekocht, kunnen ze nog goed in de schappen liggen hoor. Je zult alleen geen nieuwe dozen meer tegenkomen.
Aha, ik dacht dat ze al een tijd geleden uit de handel waren genomen en dat ze nergens meer te koop waren. :oops:
Je moet je niet laten storen door wie niet in je gelooft

http://elvy-tales.blogspot.com/

Alda
Berichten: 968
Lid geworden op: 21-07-2011 09:01

Bericht door Alda » 28-11-2011 12:48

http://www.mandalawinkel.nl/karisma.php
Misschien dat dit het een en ander uitlegt Ik begrijp hieruit dat de karisma kleurpotloden nu onder de naam Prismacolor gaan.

Ilse, welke kleurnummers heb jij besteld voor de gezichtjes....Ik wil ze ook gaan bestellen (als gezichtjes oefenaar hihihihi)[/url]

Ben trouwens erg blij met dit draadje!!! Wordt me veel duidelijk.

toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Bericht door toensie » 28-11-2011 20:50

@ Alda:Daar had ik ze vandaag ook ontdekt idd. Vallen qua prijs ook mee.

Plaats reactie