vraagje over het nemen van foto's

Alles wat je kwijt wilt over het dagelijkse leven, kun je hier neerpennen.
steef2724
Berichten: 794
Lid geworden op: 14-02-2012 09:03

Bericht door steef2724 » 03-01-2013 13:12

ik ga naar buiten als ik echt duidelijke foto's wil
Art work groetjes van StéPHanie

Me-Bear
Berichten: 186
Lid geworden op: 13-09-2012 22:30

Bericht door Me-Bear » 24-01-2013 02:44

Ik bezit inmiddels twee scanners. Het blijkt tegenwoordig ongeveer onmogelijk een printer te kopen zonder dat daar een scanner ingebouwd zit :? Toch gebruik ik de scanner weinig.

Mijn werk zet ik op de foto. Ik heb een spiegelreflex en gebruik wit cardstock als achtergrond. Foto bij daglicht en inderdaad zonder flits. Daarna kleine aanpassingen in photoshop en een watermerk.

Uitzondering als ik in een luie bui ben :D Dan maak ik een foto met m'n telefoon (moest je tien jaar geleden toch niet zeggen, dan verklaarde men je voor gek ;))

Soms ontkom ik er trouwens niet aan om toch een foto bij kunstlicht te moeten maken (deadlines voor challenges). Foto's zijn dan echt een stuk minder mooi dan bij daglicht :roll:
Afbeelding

Margot
Berichten: 566
Lid geworden op: 18-07-2011 21:41

Bericht door Margot » 24-01-2013 08:49

Er bestaat een echt fotografische oplossing voor dit probleem en dat heet een grijskaart.

Je maakt een foto met grijskaart in je opname en een foto zonder grijskaart. In een fotobewerkingsprogramma kan je dan de witbalans aanpassen.

Dit kan ook zonder grijskaart, maar dan werk je minder nauwkeurig.

Om eerlijk te zijn doe ik dit wel voor mijn foto-opdrachten, maar niet voor mijn "hobby" werk. Dat is me toch net even te veel van het goede, maar je kunt dan wel bij ieder licht fotograferen en de kleuren naderhand corrigeren.

jellina
Berichten: 721
Lid geworden op: 02-10-2012 19:25

Bericht door jellina » 24-01-2013 21:33

Margot schreef:Er bestaat een echt fotografische oplossing voor dit probleem en dat heet een grijskaart.

Je maakt een foto met grijskaart in je opname en een foto zonder grijskaart. In een fotobewerkingsprogramma kan je dan de witbalans aanpassen.

Dit kan ook zonder grijskaart, maar dan werk je minder nauwkeurig.

Om eerlijk te zijn doe ik dit wel voor mijn foto-opdrachten, maar niet voor mijn "hobby" werk. Dat is me toch net even te veel van het goede, maar je kunt dan wel bij ieder licht fotograferen en de kleuren naderhand corrigeren.
Dat klinkt interessant, daar wil ik me wel eens in verdiepen.
Dank je!
groetjes Jellina

Me-Bear
Berichten: 186
Lid geworden op: 13-09-2012 22:30

Bericht door Me-Bear » 26-01-2013 17:45

Grijskaart is na al die jaren nog steeds een mysterie voor me :oops:
Ik heb er wel het een en ander over gelezen, maar het lukt me niet goed om dat in m'n hoofd om te zetten naar hoe je dat dan in de praktijk zou doen. Ik mis m'n fotograaf (vakhandel, is gestopt helaas). Hij kon me altijd zo goed op weg helpen met dit soort dingen...
Afbeelding

Annie
Modje
Berichten: 1468
Lid geworden op: 18-03-2012 17:00

Foto,s

Bericht door Annie » 26-01-2013 18:07

Mijn pagina leg ik buiten op een lichte handdoek [niet altijd] op de grond.
Nooit in de zon , dus echt flinke schaduw, maar wel zo dat het licht op de foto valt. Ik heb een statief en daarmee beweegt mijn toestel helemaal niet. Al doe ik het ook wel eens zo uit de hand. Wat bijsnijden en klaar.
Heel af en toe scan ik wat, meestal plaatjes om weer op mijn pagina te gebruiken.
Groetjes Annie

Margot
Berichten: 566
Lid geworden op: 18-07-2011 21:41

Bericht door Margot » 26-01-2013 21:05

Me-Bear schreef:Grijskaart is na al die jaren nog steeds een mysterie voor me :oops:
Ik heb er wel het een en ander over gelezen, maar het lukt me niet goed om dat in m'n hoofd om te zetten naar hoe je dat dan in de praktijk zou doen. Ik mis m'n fotograaf (vakhandel, is gestopt helaas). Hij kon me altijd zo goed op weg helpen met dit soort dingen...
De belichtingsmeter in je camera vertaald alles naar midden grijs. Dus als je een middengrijs vlak in je foto fotografeert en dat in een fotobewerkingsprogramma aanwijst als midden grijs, dan weet het programma wat middengrijs moet zijn en kan hij de witbalans hierop aanpassen. Als je die witbalans dan aanhoud voor de foto's die in dezelfde lichtomstandigheden gemaakt zijn, weet je dus dat wit ook wit is.

Overigens werkt gras, een stoeptegel of je handpalm ook behoorlijk goed als je geen grijskaart in de buurt hebt.

Plaats reactie