Waarom journal je?

Alles wat je kwijt wilt over het dagelijkse leven, kun je hier neerpennen.
jellina
Berichten: 721
Lid geworden op: 02-10-2012 19:25

Bericht door jellina » 04-06-2013 21:24

Leuk onderwerp!
Ik hield heel mijn jeugd een dagboek bij,
en ik kocht nooit agenda's maar maakte elke
schoolvakantie mijn eigen agenda.
Als ik al eens een agenda kocht ging deze maar
3 maanden mee omdat deze dan uit elkaar viel
van alle plaatjes en frutsels die ik erin plakte.
Toen kreeg ik verkering en hield ik hiermee op,
gewoon geen behoefte meer aan.

Nu ik terugdenk aan wanneer ik het weer heb opgepakt
is nadat ik gestopt ben met roken, een aantal jaar geleden.
Ik kreeg ineens heel veel tijd.
(ik rookte nooit binnen dus moest elke keer naar buiten
of in de winter naar de schuur)

Maar waarom ik het doe, dat was de vraag he :wink:

Om mijn hoofd leeg te maken, om dingen een plaatsje te geven.
En ik merk aan mezelf sinds ik journal dat ik een leuker mens ben.
In ieder geval voor mezelf, ik sta steviger in mijn schoenen.
groetjes Jellina

Mieke Caspers
Berichten: 437
Lid geworden op: 18-01-2012 21:02

Bericht door Mieke Caspers » 04-06-2013 22:02

Al op heel jonge leeftijd keek ik altijd mijn ogen uit bij mijn zus die creatief bezig was met kleren naaien, wol draaien, wol verven met allerlei natuurlijke materialen (mijn zus is niet zo creabea meer). Waarschijnlijk vond ik het gewoon heerlijk om te kijken naar wat zij aan het doen was.

Ik heb daarna allerlei dingen gedaan, zoals bv kantklossen, kant maken met een klosje (doen ze veel in Belgie), breien, quilten/patchwork, borduren (heb zelfs nog een opleiding gedaan in borduren in Engeland, daar kan je zelfs universitair afstuderen op bv breien/borduren/quilten).

Op een gegeven moment kwam ik mijn beste vriendin tegen die ook quiltte en we hebben samen wat afgequilt, gezellig hoor. Maar ik en ook zij wilde nooit de geijkte wegen bewandelen, bv bij het quilten heb je mensen uit America, maar ook in Nederland die vinden dat je niet met de naaimachine mag quilten, want dan doe je niet het echte werk. Maar wij waren altijd vrij eigenwijs en hebben onze eigen weg hier in bewandeld.

Omdat ik last kreeg van mijn handen/duimen heb ik gezocht naar een andere hobby waar ik niet zo veel kracht moet zetten. Aangezien ik al veel bezig was met verf/stempels en het verven van textiel kwam ik al gauw op papier uit. Ik vind het heerlijk om te spelen met verschillende technieken. Ik kan niet echt journalen over de dingen die mij overkomen, vaak met een paar steekwoorden weet ik al te herinneren waar iets over ging als ik terug blader in mijn werk. Het is gewoon heerlijk om bezig te zijn en niet altijd te moeten zorgen op werk, voor de kids en partner.
Groetjes
Mieke

Wilma
Berichten: 521
Lid geworden op: 31-03-2012 08:00

Bericht door Wilma » 04-06-2013 22:29

Ik was vroeger altijd al aan het tekenen en maakte hele volle blz. in poezie albums. Schriven deed ik ook wel maar niet elke dag met leine tekeningetjes ( nu doodlen genoemd) Ben eigenlijk van me af gaan schrijven in een periode dat het mij gezegt was dat dat goed voor mij was om dat te doen, en nu als me wat dwars zit of ik emotioneel ergens bij betrokken bent dit nog doe maar ook de leuke dingen en dan nog met plaatjes verf inkt enz enz en er zijn veel leuke dingen om te genieten zeker met een kleinkind. En buiten dit allemaal knutsel ik graag.
Groetjes Wilma
Mijn blog is:http://wilmagravemaker.wordpress.com/

Tjad
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-01-2013 20:15

Bericht door Tjad » 06-06-2013 20:43

vroeger had ik agenda's die ik vol plakte en erin tekende.
een paar jaar geleden ontdekte ik mandala tekenen en
verleden jaar rond kerst zentangle waarin ik lesjes had gevolgt,
En toen kwam ik via google een boek tegen : creativiteit geen kunst en op deze forum terecht..

ik weet niet echt het verschil tussen art journaling en mixed media, maar ik heb een moleskine waarin ik teken, plak, schrijf en dat is een soort dagboek geworden die mij heel dierbaar is, het verwerken van mijn verleden probeer ik op die manier te uiten..iets wat ik denk, voel en nooit durf te uiten en te zeggen..doe daar zeker wel elke week iets in.

en ik heb net de workshop van Let It Loose gedaan en ben nu met de zomerkamp begonnen..
groetjes Tjad

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 08-06-2013 11:57

Als scrapster zat ik geregeld internet af te zoeken naar werk van anderen.
Hierbij stuitte ik ook op werk van (zeer waarschijnlijk) Teesha Moore.
Ik vond het zo wonderlijk en dacht dat ik zoiets nooit zou kunnen.
Hoe deed men dat? Was het getekend of geschilderd?
Ik sloeg vele plaatjes op, op mijn PC en waarschijnlijk staan ze er nog steeds.
Nog wat later vond ik op YouTube(?) de eerste filmpjes van Marieke, het waren er nog maar twee, geloof ik.
Ik beloofde mezelf dat ik het zou gaan uitzoeken en dat ik dit ook zou gaan doen, zooooo leuk vond ik het!

Toen kwam het moment dat ik noodgedwongen op zoek moest naar iets creatiefs, wat ik kon gaan doen voor het kerstcircuit van 2009.
Het moest voor twee heterogene leeftijdsgroepen van 10 à 12 kinderen.
Iedereen ging al iets met waxinelichtjes of kersttakken doen.
Wie mij een beetje kent, weet dat ik dat dan juist niet ga doen. :oops: :wink:
Ik begon weer te zoeken op Youtube en ik kwam nu terecht bij de filmpjes van Teesha Moore.
Er ging een wereld voor me open want nu was het geheim ontrafeld hoe die plaatjes ontstaan.
Ik bedacht al snel dat ik dit op school zou kunnen doen: heel veel was al aanwezig op school.
Tijdschriften, verf, stiften, lijm, ecoline, zwarte fineliners etc. Zelf nam ik nog wat stempeltjes, ponsjes en wat resten scrappapier mee.
Van te voren moest ik natuurlijk een aantal voorbeelden maken. Ik zette er wat teksten op zoals: 'Vrede voor alle mensen' of zoiets.
Tja..... en toen was ik verkocht!!!
Sinds die tijd werd het scrappen steeds minder en het journalen steeds meer.
Gewoon omdat ik het zo leuk vond en vind.

Nu ik alweer zo'n drie-en-een-half jaar aan het journalen ben, heb ik heel wat technieken uitgeprobeerd.
Ik vind de meeste heel leuk en ik vind het heel moeilijk om me bij één stijl te houden.
Meestal ga ik eerst iets maken en dan maak ik een tekst erbij.
Vaak maak ik een gedichtje erbij of een andere tekst maar altijd in het Nederlands.
Het laatste half jaar ben ik heel wat spreekwoorden aan het journalen.
Ook heb ik heel wat maatschappij-kritische artjournals gemaakt.
Maar daar heb ik aparte blogs voor want mijn baas zal het misschien niet zo kunnen waarderen.
In ieder geval de kritische AJ's over het onderwijs. ;)
http://artjournalingvanmusicianne.blogspot.nl
http://artjournalingmetspreekwoorden.blogspot.nl
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Plaats reactie