Waarom journal je?

Alles wat je kwijt wilt over het dagelijkse leven, kun je hier neerpennen.
MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Waarom journal je?

Bericht door MariekeJ. » 04-06-2013 08:55

"De vraag van vandaag!" (Sorry, ik kijk te veel Sesamstraat denk ik; ouders van kleine kinderen snappen wat ik bedoel...)

Waarom journal je? Wat is de reden? Gewoon omdat je het leuk vind om te kliederen? OF is het puur een uitlaatklep? Of omdat de buurvrouw het doet en jij ook iets creatiefs wilde? Of zijn er nog andere mogelijke redenen? Ik ben nieuwsgierig!
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

AssiCrafts
Berichten: 2142
Lid geworden op: 20-07-2011 21:23

Bericht door AssiCrafts » 04-06-2013 09:30

Ik heb altijd wel nodig gehad om te schrijven, als uilaatklep. Daar stopte ik mee toen ik samen ging wonen. Maar toen mijn moeder een paar jaar later ziek werd, heb ik het weer opgepakt, had het weer echt nodig. Ik zag niet lang daarna op de blog van een vriendin dat ze aan art journaling deed, wat me meteen aansprak. Dus ik ben in mijn dagboek een beetje gaan plakken en met verf spelen. Het heeft me in een moeilijk periode echt geholpen.
Door naar andere te kijken is mijn manier van journallen door de jaren heen veranderd. Maar schrijven is er wel altijd bij gebleven. Ik journal nu altijd over emoties en gebeurtenissen, op de voorkant van mijn pagina doe ik het visuele (wat iedereen mag zien) en op de achterkant schrijf ik.

En al heb ik een kindje, maar kijk geen Sesamstraat :oops: Ik weet het, ik ben een ontaarde moeder :wink:

corrie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 19-07-2011 10:06

Bericht door corrie » 04-06-2013 09:54

Ik journal ook om emoties te verwerken, maar dat niet alleen...ik klieder ook graag met verf, lijm en papier :D
Ben ooit begonnen met vrij strak te scrappen en gaande weg kwam ik er achter dat ik meer een "kliederaar" ben.
Knutselgroetjes, Corrie

http://pinterest.com/corriesch/

Lousje79
Berichten: 71
Lid geworden op: 29-05-2013 13:13

Bericht door Lousje79 » 04-06-2013 14:04

In mijn werk werk ik heel veel met cijfers. Dus ik heb een uitlaatklep nodig 's avonds! :D Nou doe ik dat aan de ene kant al met de slagwerkgroep waar ik in speel. Maar dus ook thuis met lekker knutselen. Begonnen met scrapbooken, mooie fotoboeken maken en dat doe ik ook nog steeds. Maar sinds een paar maanden dus ook bezig met art journalen, hoewel het me in eerste instantie helemaal niks leek.

Bij scrapbooken hoor je soms termen als 'vastleggen voor de volgende generatie'. Nou ik ga ervanuit dat mijn dochters later roepen 'wat een stomme ouderwetse dingen maak jij, mama! :D Ik doe het dus puur en alleen voor mezelf. Bezigheidstherapie noem ik het ook wel :wink:

Ik merk dat ik het vooral leuk vind om 'mooie plaatjes' te maken, ik gooi er verder weinig emotie in ofzo. Maar misschien komt dat nog.

carladee
Modje
Berichten: 960
Lid geworden op: 28-05-2012 10:42

Bericht door carladee » 04-06-2013 14:25

Na begonnen te zijn met 3D kaarten, stempelkaarten en later scrapbooking ben ik op een geven moment digitaal gaan scrappen dat vond ik erg leuk omdat ik veel van foto's en van fotograferen hou maar ging het met je handen werken toch ook missen.
Vorig jaar ging ik weer eens naar de stempelbeurs in Zeist en hoorde daar over de dylusions en toen was ik verkocht na veel filmpjes op you tube gezien te hebben wist ik wat ik wilde nl art journal/mixed media.
Nou ben ik met gedachten op papier zetten niet zo goed dus dat vind ik wel het lastige ervan, ik vind de achtergrondjes maken trouwens het leukste.

Anijm
Berichten: 1245
Lid geworden op: 18-06-2012 10:33

Bericht door Anijm » 04-06-2013 14:34

Het echte journalen heb ik altijd gedaan. Op de middelbare school had ik een duo journal met mijn vriendin. Daar kochten we een schrift voor en om beurten schreven we erin wat we tijdens de les meemaakten, over vriendjes en alle andre dingen die ons bezig hielden. Naast het schrijven maakten we er tekeningen in, plaakten bonnetjes, snoeppapiertjes en wat allemaal wel niet in. Om beurten kregen we een vol schrift. Als ik het goed heb, hebben we alle twee 7 volle schriften. Tegenwoordig journal ik ook veel zonder woorden, gewoon heerlijk kledderen met verf, papier en noem maar op. Hier kan ik een heleboel kreativiteit in kwijt. ( leuke vraag trouwens :D en de sesamstraat tijd is hier alweer heel lang geleden, mijn mannen zijn 13 en 15 )
Liefs, Melanie

ellie
Berichten: 1017
Lid geworden op: 18-07-2011 21:19

Bericht door ellie » 04-06-2013 17:01

het begon met tim Holtz het kliederen met inkt, en dan kom je dingen op het www tegen. En omdat ik wel veel verf en zo had een mooie manier om ervan af te komen ( dacht ik) Het is alleen maar meer geworden.
Vind het gewoon lekker om even lekker te kliederen met van alles en dan toch uiteindelijk iets leuks over te houden
Groetjes Ellie

Angie
Berichten: 989
Lid geworden op: 21-03-2012 11:47

Bericht door Angie » 04-06-2013 18:19

Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met creativiteit. Na jarenlang veel studeren had ik behoefte aan iets van creativiteit te doen en begon mijn zoektocht.

Eerst begonnen met mandala tekenen, maar zocht meer variatie. N.a.v. artikel in Flow over art-journal kwam ik op dit forum terecht en is mijn creativiteit bezig met een inhaalslag....een ontdekkigstocht van alle mogelijkheden om te werken met mixed media en verschillende stijlen.

Ik doe aan art-journal/ mixed media omdat ik het leuk vind om te doen, niet om emoties te verwerken. Zit ik teveel in mijn hoofd, of heb een drukke periode, merk ik wel dat ik door te kliederen rustiger en 'leeg" wordt. Dit heb ik dan wel echt nodig.....

Trouwens, een leuk onderwerp.

Groetjes,
Anja :roll:

Margot
Berichten: 566
Lid geworden op: 18-07-2011 21:41

Bericht door Margot » 04-06-2013 18:29

Ik ben nogal een control freak en vond dat ik mezelf eens uit moest dagen om die controle eens wat los te laten.

Bij Elvy gezien wat zij allemaal bij elkaar weet te rommelen en dat gezien als een uitstekende manier om mezelf uit te dagen.

Nog steeds wil ik altijd graag controle houden over het resultaat, maar leuk vind ik het in ieder geval wel!

LieZbeth
Berichten: 222
Lid geworden op: 22-11-2012 13:33

Bericht door LieZbeth » 04-06-2013 20:39

Ik heb ook al heel wat creatieve hobby's gehad en deed al wat stempelen en een heleboel schrappen :lol: . Het artjournalling is vooral begonnen tijdens mijn chemo periode. Ik wilde het gewoon van me afschrijven. Nu hoef ik die teksten niet meer te lezen maar weggooien is ook moeilijk. Met artjournalling ga ik eroverheen en zo zijn de teksten weg maar ik weet nog wel wat er staat. En dat is een stukje verwerking en soms ook een levensles 8) . Ik merk nu dat mijn werk weer wat vrolijker wordt :lol: , heerlijk kliederen met kleur :lol:mijn teksten worden niet allemaal meer verborgen, ze zijn nog wel heel persoonlijk en daarom laat ik ook weinig werk zien op het www.
(van de kanker ben ik genezen verklaard, of schoon zoals dat geformuleerd wordt)

Plaats reactie