zijn er meer mensen die dit zouden willen?

Alles wat je kwijt wilt over het dagelijkse leven, kun je hier neerpennen.
IndianSummer
Berichten: 178
Lid geworden op: 19-07-2011 14:18

Bericht door IndianSummer » 23-07-2011 09:57

Persoonlijk vind ik het geven en krijgen van opbouwende (netjes verwoorde) kritiek juist heel goed omdat je alleen daarvan maar kan leren.
zeg nou zelf...je leert er niks van als iedereen alleen maar lieve reacties geeft omdat ze bang zijn te kwetsen :) .

Ik vind wel dat de manier waarop om wat aandacht vraagt soms.
Dat het in ieder geval goed en duidelijk onderbouwd moet zijn waarom iemand er anders over denkt dan jij.

Ik zou zelf ook meer zien in de kritiken gewoon bij de posts te houden ipv een heel appart topic ervan te maken.
Want ik denk dat het dan ook nog kan gebeuren dat het een soort van afzeik topic gaat worden...en dat kan niet de bedoeling zijn.

Her
Berichten: 84
Lid geworden op: 20-07-2011 00:21

Bericht door Her » 23-07-2011 10:18

Smaken verschillen, gelukkig maar! Anders zou het maar een saaie boel worden... :wink:
Wat ik mooi vind, vindt iemand anders misschien weer helemaal niks, en andersom.

Neem nou scrappen: ik hou helemaal niet van LO's die (over)vol zitten met bloemetjes kantjes etc. Dat vind ik vaak veel te druk maar dat betekent niet per definitie dat ik het niet mooi vind. Ik zou het alleen nooit zo maken.
Ik reageer dan over het algemeen ook niet meteen.
Maar als ik ergens niet op reageer zegt het ook weer niet dat ik iets niet mooi vind :wink: want er gaat nogal veel tijd zitten in overal reacties plaatsen :roll:

Opbouwende kritiek zou ik wel heel prettig vinden.
Ik ben nl. niet gauw tevreden met wat ik maak :oops: er mist altijd net iets naar mijn gevoel.
Zucht... het leven van een perfectionist is zwaar :roll: :wink: :D :D :D

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 23-07-2011 10:34

Ik zat hier nog eens even over na te denken..... In de term Art Journalen zit de term Art. Oftwel Kunst. Kunst = ontwikkelen.

Nu heb ik zelf 5 jaar kunstacademie gedaan. Je kunt als kunstenaar alleen maar groeien als je een beetje tegen kritiek leert kunnen. Helaas is dat op zo'n academie dagelijkse kost. En niet alleen maar opbouwende kritiek. Ik heb ook heel veel meegemaakt dat ik of medestudenten afgekraakt werden om niet te zeggen de grond ingeboort. Dat is echt zo pijnlijk! Je kunt je dan op het bot gekrenkt voelen.

Mmaar aan de andere kant heb ik daardoor denk ik wel heel genuanceerd kritiek leren geven.... (hoop ik, haha!) In ieder geval, ik ben er echt van overtuigd dat je opbouwende kritiek nodig hebt om te groeien als kunstenaar. Maar tegelijkertijd moeten we er ons denk ik allemaal bewust van zijn dat kritiek soms echt heel erg pijn kan doen.

Maar goed. Dit soort discussies zijn denk ik alleen al goed zodat iedereen weel een beetje weet hoe iedereen er op idt forum over denkt. Bijna iedereen staat open voor kritiek, maar tegelijkertijd zijn we allemaal bang om elkaar pijn te doen, of om zelf gekrenkt te worden. Nu we dat weten... kun we daar toch rekening mee houden? :D

Goed, tot zover weer mij epistel, hahahaha!
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

ellie
Berichten: 1017
Lid geworden op: 18-07-2011 21:19

Bericht door ellie » 23-07-2011 12:30

is het misschien geen goed idee om een aparte topic te openen, en dat daar iemand zijn werk neerzet, En dat iedereen dan (Als je dat wilt)zijn
( opbouwende ) kritiek kan neer zetten. En na een tijdje zet iemand anders zijn werk neer, enz enz. Maar wel een te gelijk!!!!!!!
Groetjes Ellie

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 23-07-2011 12:39

ellie schreef:is het misschien geen goed idee om een aparte topic te openen, en dat daar iemand zijn werk neerzet, En dat iedereen dan (Als je dat wilt)zijn
( opbouwende ) kritiek kan neer zetten. En na een tijdje zet iemand anders zijn werk neer, enz enz. Maar wel een te gelijk!!!!!!!
Volgens mij is dat precies wat Elvy schrijft, toch?
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

ellie
Berichten: 1017
Lid geworden op: 18-07-2011 21:19

Bericht door ellie » 23-07-2011 13:23

MariekeJ. schreef:
ellie schreef:is het misschien geen goed idee om een aparte topic te openen, en dat daar iemand zijn werk neerzet, En dat iedereen dan (Als je dat wilt)zijn
( opbouwende ) kritiek kan neer zetten. En na een tijdje zet iemand anders zijn werk neer, enz enz. Maar wel een te gelijk!!!!!!!
Volgens mij is dat precies wat Elvy schrijft, toch?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: het komt ongeveer op het zelfde neer!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Groetjes Ellie

Sandra
Berichten: 1798
Lid geworden op: 01-08-2011 22:12

Bericht door Sandra » 01-08-2011 22:39

Ik vind ook dat opbouwende kritiek moet kunnen!
En dan ook meteen een aantal positieve punten noemen is ook goed!

Het blijft natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Ik vind wel dat als je kritiek uit, je ook kritiek moet kunnen ontvangen en dus je eigen werk moet plaatsen...zonder dat het dan weer een over-en-weer gedoe wordt met vervelende opmerkingen... :roll:

Bij deze:ik sta altijd open voor opbouwende kritiek! Ben het met Marieke eens dat je daar alleen maar door groeit.

Groetjes,
Sandra

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 02-08-2011 09:46

Ja klopt... maar van de andere kant
(en dat heb ik geloof ik al eens op SA gezet)
ben ik 'bang' om kritiek te geven.
Wie zegt dat het klopt, wat ik als kritiek spui???
Ik heb er niet voor geleerd zoals Marieke. :?
Zij is wel een autoriteit op dat gebied.
Met heel veel kennis, talent en ervaring in huis.
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Sandra
Berichten: 1798
Lid geworden op: 01-08-2011 22:12

Bericht door Sandra » 02-08-2011 12:03

Wie zegt dat het moet klóppen? Je geeft tenslotte je eigen mening (met nogmaals de nadruk op 'opbouwend'). En dan is het aan degene aan wie het gericht is of ze er wel of niet wat mee doet!
Het kan best zijn dat jij gedachten verwoordt die anderen ook hebben, maar ze niet uiten. Door ze hier te plaatsen kan de maakster van het project er ook weer op reageren.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om af en toe eens kritisch naar je eigen werk te kijken en je soms af te vragen: ja, waarom heb ik het eigenlijk zo gedaan?

groetjes,
Sandra

Boja
Berichten: 320
Lid geworden op: 18-07-2011 22:39

Bericht door Boja » 02-08-2011 12:09

Sandra schreef:Wie zegt dat het moet klóppen? Je geeft tenslotte je eigen mening (met nogmaals de nadruk op 'opbouwend'). En dan is het aan degene aan wie het gericht is of ze er wel of niet wat mee doet!
Het kan best zijn dat jij gedachten verwoordt die anderen ook hebben, maar ze niet uiten. Door ze hier te plaatsen kan de maakster van het project er ook weer op reageren.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om af en toe eens kritisch naar je eigen werk te kijken en je soms af te vragen: ja, waarom heb ik het eigenlijk zo gedaan?

groetjes,
Sandra
Mee eens, zolang kritiek bedoelt is om tips te geven, iemand iets te leren en dus niet kwetsend en afkrakend is kritiek toch nooit "fout".
Groetjes, Bonita

Plaats reactie