Hoe beginnen jullie?

Hier kun je info kwijt en vinden over AJ en MM
toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Hoe beginnen jullie?

Bericht door toensie » 24-07-2011 09:32

Heb je al een idee in je hoofd van wat je gaat maken of welke materialen je gaat gebruiken, of ga je gewoon zitten met al je spullen en begin je en zi wel wat er uit komt?
Ben daar wel nieuwsgierig naar omdat ikzelf altijd echt van te voren een idee moet hebben, maar wil zo graag leren om meer vanuit intuitie/ gevoel aan de slag te gaan, zonder na te denken over hoe het moet worden en of het allemaal wel klopt. Kortom, van de gebaande paden afgaan. Hetzelfde geldt voor het tekenen, doe ik dus eigenlijk nooit, omdat ik het moeilijk vind om gewoon maar wat te maken, het moet dan allemaal kloppen zal ik maar zeggen. Vind het juist zo leuk als ik hier werkstukken zie waar dat gewoon is losgelaten en waar verhoudingen e.d. juist niet hoeven te kloppen. Kortom, hoe doen jullie dat, hoe beginnen jullie.

sterjamie
Berichten: 1252
Lid geworden op: 18-07-2011 20:29

Bericht door sterjamie » 24-07-2011 12:37

ohh ja dat is een goeie........

Soms loop ik dagen lang iets te bedenken (wat natuurlijk niet lukt) Ik heb ook vaak dat ik een achtergrond maak, maar totaal geen idee heb wat ik er mee moet doen haha. (vandaar de meerdere art journal boekjes)
soms zie ik een plaatje en dan schiet me gelijk een idee te binnen.

Dus er echt op voorbereiden gaat niet, teminste ik niet.
Ik ga gewoon beginnen , pak wat kleurtjes die ik leuk vind, of ga ik spreuken lezen, of inspiratie opdoen bij de andere artiesten, dan komt er vanzelf wel wat binnen dwarrelen

succes

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 24-07-2011 13:17

Ik ben een ster in niet nadenken. :lol:

Ik werk meestal in verschillende fases, afhankelijk van de tijd en mijn gemoedstoestand.

De kliederfase. Dit is bijna altijd met verfjes of inkt. Vaak ben ik dan boos, moe of verdrietig. Of ik ben onrustig en heb weinig tijd maar zoek even een snelle uitlaatklep. Of ik heb gewoon zin in vieze handen! Dan spuit ik gewoon wat gesso of verf direct op de pagina's, en ga te keer met mijn kwasten of een rollertje. Overal liggen dan boekjes open te drogen.

De knip en plak fase. Dit doe ik als meer tijd en rust heb. Meestal zit ik dan wel lekker in mijn vel en heb ikw at meer tijd. Ik vind dat erg rustgevend. Ik zie het bijna als puzzelen. Ik knip dingen uit tijdschriften en gebruik restjes papier om collages te maken. Ik blader dan alle boekjes die ik heb van voor naar achter om te zien waar het stukje dat ik uit hebt geknipt goed bij past en plak het willekeurig ergens op.

De tekenfase. Ik teken poppetjes op een wit papier. Het liefst eet ik daar chocolade bij, hihi! Ik vind grappige, chagrijnige poppetjes tekenen iets troostends hebben. Eerst ben je alleen en dan ontstaat er onder je op het papier ineens een maf koppie. Ik knip deze hoofdjes uit en plak ze op een pagina waarvan de emotie of de kleur bij het gezichtje past.

De laatste uitwerkingsfase. Aan pagina's die op een gegeven moment bijna af zijn voeg ik een tekst toe die in mijn hoofd rondzweeft. Die kan overal vandaan zijn gekomen. Soms is het gewoon de eerste zin die in mijn hoofd springt als ik naar de pagina kijk. Soms is het iets dat ik ergens gelezen heb of gehoord heb op de radio. Rondom die zin werk ik de pagina dan verder uit en voeg details toe.
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

AssiCrafts
Berichten: 2142
Lid geworden op: 20-07-2011 21:23

Bericht door AssiCrafts » 24-07-2011 13:57

Ik journal eigenlijk meestal over dagelijkse gebeurtenissen of emoties. Eerst stempel ik een laagje met een achtergrondstempel, dan is de pagina niet meer zo leeg. Dan kies ik de kleuren die ik vind passen bij wat ik wil uitbeelden of waar ik zin in heb om mee te werken. Vervolgens zoek ik een plaatje of stempel die ik bij de emotie vind passen of een persoon kunnen uitbeelden. Als laatst voeg ik hier nog wat versieringen aan toe (bijv. woorden, stempels, ephemera, tape, doodles). Ik werk eigenlijk zelden vooruit.

Boja
Berichten: 320
Lid geworden op: 18-07-2011 22:39

Bericht door Boja » 24-07-2011 14:26

MariekeJ. schreef:Ik ben een ster in niet nadenken. :lol:
.

Marieke, leer mij dat ook eens :lol: :lol: :lol: Het is vaak zo druk in mijn hoofd, dat het handig zou zijn daar een aan en uitknopje voor te hebben...

Maar hoe ik begin? Soms ben ik op zoek naar een idee, kijk ik in tijdschriften, zoek wat af op internet, de andere keer overvalt iets me. Het is ook maar net hoe ik in mijn vel zit. Met de achtergronden doe ik eerst maar wat, maak er een stuk of wat tegelijk.
Groetjes, Bonita

ellie
Berichten: 1017
Lid geworden op: 18-07-2011 21:19

Bericht door ellie » 24-07-2011 14:26

ik doe dit nog niet zo lang, maar als ik begin heb ik nog niet echt een plan.
Soms kom ik een spreuk tegen wat ik wil gebruiken, ik heb me ook voor genomen om alleen in het Nederlands te schrijven.
Ik heb nog aardig wat oude verf en vind het heerlijk om dat eindelijk eens op te kliederen!
en terwijl ik bezig bent groeit het, en is het niet mooi dan gaat er weer verf over!!!!! Maar dat vind ik juist zo leuk met art journal het hoeft niet perfect te zijn.
Groetjes Ellie

MariekeJ.
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20-07-2011 18:41

Bericht door MariekeJ. » 24-07-2011 14:44

Boja schreef:
MariekeJ. schreef:Ik ben een ster in niet nadenken. :lol:
.
Marieke, leer mij dat ook eens :lol: :lol: :lol: Het is vaak zo druk in mijn hoofd, dat het handig zou zijn daar een aan en uitknopje voor te hebben...
O, ja, druk is het altijd in mijn hoofd. Mega druk zelfs! Maar ik heb daar geen controle over, over die enorme chaos, dus vind ik niet gelijk aan 'gestructureerd nadenken', haha!
Marieke Blokland (33), getrouwd met Floris (36), mama van dochter Mathilde (5), zoon Silvester (2) en zwarte kat Igor (1). In 2014 een trotse Lifebook2014 teacher!

toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Bericht door toensie » 24-07-2011 14:50

Hahaha, druk in het hoofd herken ik zelf ook wel hoor, alleen zou ik willen dat ik die drukte vanuit mijn hoofd dan op papier kan zetten en daarbij niet zoveel nadenken over wat ik doe. heerlijk lijkt me dat :D

poohscrap
Berichten: 102
Lid geworden op: 19-07-2011 11:04

Bericht door poohscrap » 27-07-2011 18:51

toensie schreef:Hahaha, druk in het hoofd herken ik zelf ook wel hoor, alleen zou ik willen dat ik die drukte vanuit mijn hoofd dan op papier kan zetten en daarbij niet zoveel nadenken over wat ik doe. heerlijk lijkt me dat :D
ja dat zou idd handig zijn als dat eens kon..... :D

Tessa
Berichten: 1249
Lid geworden op: 21-07-2011 22:40

Bericht door Tessa » 27-07-2011 22:24

drukte in mijn hoofd.... heb ik noooooit last van :lol: ik zou t maar vreemd vinden als mijn gedachten stil zouden staan, dan zou er pas echt iets mis zijn.... :roll:

Ik heb soms een idee, en dan maak ik een pagina achter elkaar af, maar soms maak ik dagen achtereen alleen maar achtergronden of teksten of poppetjes. Ik heb journals vol met half-affe pagina's die wachten om ooit op een later tijdstip te worden afgemaakt.

Voor wie hem snapt: dit is een pagina over mijn drukte... http://chaoticblackbook.blogspot.com/20 ... adder.html

Plaats reactie