Lijm, welke waneer en hoe

Welke materialen heb je nodig?
Plaats reactie
Alda
Berichten: 968
Lid geworden op: 21-07-2011 09:01

Lijm, welke waneer en hoe

Bericht door Alda » 23-02-2012 10:17

Ik merk nu dat ik aan lifebook meedoe dat ik toch wat problemen ondervind met de juiste soort lijm bij de collages.
Ik heb gel medium maar de pot is halverwege en heel dik geworden, smeert niet meer lekker,
met modgepodge gaat het af en toe bubbelen.
Wat gebruiken jullie en wat doe ik misschien verkeerd??
Gister mijn zelfportret in de prullenbak geflikkerd nadat het helemaal misging, mijn foto was helemaal gebubbeld en ging stuk.
en de diverse stukjes papier lieten los onder de verf.. Ik baalde zo

toensie
Modje
Berichten: 1972
Lid geworden op: 23-07-2011 13:49

Bericht door toensie » 23-02-2012 10:55

Ik gebruik ook gelmedium, maar merk dat als ik die van Studio gebruik, dat het dan oolk sneller loslaat of gaat bubbelen. Ik gebruik nu de duurdere van Golden, maar je moet wel dik erop smeren en zorgen dat het nog nat is als je het opplakt, dan heel goed met bijv. een bankpasje de lucht eronderuit strijken. Dan goed laten drogen voor dat je de volgende laag erop gaat doen (hier ga ik vaak mis mee omdat ik geen geduld heb :oops: ). Maar bij collages blijf ik het dus ook wel lastig vinden hoor. Sta ook wel open voor goedkopere tips :wink:

Elvy
Berichten: 933
Lid geworden op: 19-07-2011 10:53

Bericht door Elvy » 23-02-2012 11:34

Ik gebruik gel medium van Golden en die bevalt me goed bij wat dikkere papiersoorten. Als ik wat dunner papier wil plakken gebruik ik vaak boekbinderslijm.

Het ligt er volgens mij ook aan op wat voor een manier je plakt. Bij gelmedium werkt het bij mij het best als ik de ondergrond met medium insmeer en daar dan de afbeelding opleg, gladstrijken en dan met de kwast waar nog wat gelmedium opzit strijk ik nogmaals over de afbeelding (en soms wat losse hoekjes nog even extra vastzetten). Bij boekbinderslijm smeer ik alleen de afbeelding in maar ga ik daarna ook nog met de kwast er even overheen voor de zekerheid.
Je moet je niet laten storen door wie niet in je gelooft

http://elvy-tales.blogspot.com/

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 23-02-2012 11:35

Ja, voor zulke dingen gebruik ik ook gelmedium.
Ik heb KippersHobby Uni-Medium mat en glans.
Hier zelden last van bobbelen maar echte foto's heb ik er eigenlijk nog niet mee gedaan. :?
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Sandra
Berichten: 1798
Lid geworden op: 01-08-2011 22:12

Bericht door Sandra » 23-02-2012 12:40

Ik zweer bij mijn potje ModPodge (de matte uitvoering)! :P
Ik vind het heerlijk spul, heb geen last van bobbels en plak er al mijn collages mee, dus ook het dunnere tijdschriftpapier zoals uit Libelle's bv.
Sinds ik een brayer(roller) heb ga ik er met de brayer overheen zodra ik het op heb geplakt en dat levert nog mooier resultaat op. Soms ga ik ook over de afbeelding heen met de ModPodge, maar omdat het natuurlijk ook als een soort 'sealer' werkt, doe ik dat niet altijd. Soms wil ik graag dat de 'troep' die er daarna op smeer wel door mijn achtergrond wordt opgenomen ipv erop blijft liggen. Acrylverf is nooit zo'n probleem, maar aquarel natuurlijk wel.
Ik heb ooit ook eens een potje Golden gel medium gehad, maar die vond ik veel plakkeriger (en duurder!).
Overigens gebruik ik ook nog regelmatig mijn flesje Tacky Glue om iets op te lijmen wat erg dik is, bv. iets wat ik op dik aquarelpapier heb gemaakt en uitgeknipt op een andere achtergrond wil bevestigen.

Groetjes,
Sandra

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 23-02-2012 13:03

Ja, Tacky glue gebruik ik ook, het witte flesje, lekker sneldrogend. :idea:
En soms gluedots.
Lijmpennen voor de kleine dingetjes, lettertjes en zo.
Ik heb die van Sakura: Quickie glue (formaat gelpennen) en een (blauwe) '2 way glue' van Zig.
Dan gebruik ik nog dubbelzijdige tape en taperoller.
Als ik hele kleine dingetjes (minikraaltjes bv) wil opplakken gebruik ik Aleene's Paper Glaze.
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Tessa
Berichten: 1249
Lid geworden op: 21-07-2011 22:40

Bericht door Tessa » 23-02-2012 13:57

ik ben tacky verslaafd!!

Sucha
Berichten: 858
Lid geworden op: 11-12-2011 19:37

Bericht door Sucha » 23-02-2012 15:14

ik gebruik boekbinderslijm dat ik wanneer het ingedikt is wat verdun met water. Ook gebruik ik gelmedium van Golden. Mijn voorkeur ligt bij boekbinderslijm. Ik smeer de ondergrond in. dan ingesmeerd plaatje erop. Met bankpas of brayer erover en dan soms nog een laag met lijm, soms niet.
Hartelijke groet Sucha

blog: http://suchasinnervoice.blogspot.nl/

Plaats reactie