Moleskine aquarel of Classic Notebook - Sketchbook

Welke materialen heb je nodig?
Tjad
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-01-2013 20:15

Moleskine aquarel of Classic Notebook - Sketchbook

Bericht door Tjad » 19-01-2013 19:47

Moleskine aquarel of Classic Notebook - Sketchbook

ik heb aquarel potloden en derwent inktense potloden en blocks,
welke moleskine raden jullie mij aan en waarom,

moet je gesso hieronder gebruiken
groetjes Tjad

Mieke Caspers
Berichten: 437
Lid geworden op: 18-01-2012 21:02

Bericht door Mieke Caspers » 19-01-2013 23:11

De moleskin acquarel album is lekker dik papier. Hier kan je veel mee. Als je inktense of neocolor II gaat gebruiken met water, dan is het papier dik genoeg. Van Moleskin heb je ook een sketchboek, maar dat is heel glad maar wel redelijk dik papier. Ik weet niet hoe dit reageert als je met water gaat werken. Een sketchboek houdt in dat je werkt met podloden en dit papier is niet zo geschikt als je water gebruikt.

Persoonlijk gebruik ik het liefst acquarelpapier. Je moet goed kijken hoe zwaar het papier is, dit wordt aangegeven met gram/lbs.
bv 200/300 grams papier, wat heel zwaar/dik papier is, hoef je niet met gesso te behandelen. Gesso gebruik je oa om het steviger te maken. Dit papier is gemaakt om met veel water te werken (acquarelverf is eigenlijk waterverf met veel pigment). Maar je heb ook sketchpapier van 80 grams en dat is heel dun papier. Dit soort papier gaat gauw kapot en kan je wel verstevigen met gesso.

Het is de vraag wat je gaat doen met het papier. Ga je veel verf gebruiken en water, dan kan je kiezen voor dik papier omdat het papier kapot kan gaan. Als je alleen tekent met podloden, dan kies je voor sketchpapier. Maar iedereen heeft hier weer een eigen voorkeur in. Probeer gewoon wat goedkoop papier en kijk hoe dit reageert op de behandeling die je geeft aan het papier.

Ik weet niet wat een classic notebook is. Daar kan ik weinig over vertellen.
Groetjes
Mieke

Sandra
Berichten: 1798
Lid geworden op: 01-08-2011 22:12

Bericht door Sandra » 20-01-2013 09:31

Inderdaad, als je van plan bent veel met aquarel- en Inktensepotloden/blocks te gaan werken...en dus veel met water...dan zou ik zeker voor stevig aquarelpapier gaan!

En dan geen gesso gebruiken...de kleuren vloeien veel mooier zonder gesso.

Groetjes,
Sandra

Iris_NL
Berichten: 36
Lid geworden op: 05-03-2013 17:36

Bericht door Iris_NL » 11-03-2013 14:56

Ook ik heb de Moleskine Watercolor http://www.moleskine.nl/product/moleski ... rge/19728/ (zonder scheurrand :lol: ), nog helemaal schoon liggen. Ik dacht eigenlijk dat ik een (te) kleine journal had gekocht! Soms zie ik filmpjes voorbij komen waarin een Moleskine journal wordt gebruikt die dan veel groter lijkt te zijn, maar beeld kan dus flink vertekenen, want zover ik weet is 13 x 21 cm de grootste maat, klopt dat?

Tjad
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-01-2013 20:15

Bericht door Tjad » 11-03-2013 17:23

Moleskine Folio Watercolour A4
ik heb deze net besteld,, de kleinere heb ik ook en ben daar heel blij mee ,maar deze is iets groter,,
groetjes Tjad

steef2724
Berichten: 794
Lid geworden op: 14-02-2012 09:03

Bericht door steef2724 » 11-03-2013 17:28

als je me verf werkt is gesso weer beter dan heb je niet zoveel nodig
Art work groetjes van StéPHanie

Tjad
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-01-2013 20:15

Bericht door Tjad » 11-03-2013 17:48

steef2724 schreef:als je me verf werkt is gesso weer beter dan heb je niet zoveel nodig
bedoel je dat je met verf niet zoveel gram nodig heb ??
hoeveel gram werken jullie met verf en is het dan niet dat met verf de bladzijdees zwaarder worden en je dan niet te weinig gram moet hebben.
groetjes Tjad

steef2724
Berichten: 794
Lid geworden op: 14-02-2012 09:03

Bericht door steef2724 » 11-03-2013 18:02

ik koop altijd een boek van dyan zelf bij creabest en de craftorij te halen dus ik wee het niet. Ik heb van Donna een workshop gevolgd e die vertelde en liet ons het ook zelf zien dat als je gesso gebruikt als je dan minder verf nodig hebt dus ook minder water. Ik heb bij creabest ook Donna boekjes gekocht om in te werken
Art work groetjes van StéPHanie

Mieke Caspers
Berichten: 437
Lid geworden op: 18-01-2012 21:02

Bericht door Mieke Caspers » 11-03-2013 21:15

Tjad schreef:
steef2724 schreef:als je me verf werkt is gesso weer beter dan heb je niet zoveel nodig
bedoel je dat je met verf niet zoveel gram nodig heb ??
hoeveel gram werken jullie met verf en is het dan niet dat met verf de bladzijdees zwaarder worden en je dan niet te weinig gram moet hebben.
Het heeft met het vocht gehalte te maken van het materiaal waar je mee werkt. Acquarel papier is gemaakt voor een acquarelverf c.q. waterverf. Hierbij gebruik je heel veel water met een klein beetje kleurstof. Probeer maar eens op een gewoon A4-tje met veel waterige verf. Doe maar eens een paar kleuren over elkaar heen verven. Dan zie je dat het papier al kapot gaat na 2 of 3 lagen. Acquarel papier gaat niet zo gauw kapot. Gesso geeft als ware nog een extra beschermlaag. Papier trekt wel vaak krom, maar door op de achterkant ook een verf of gessolaag aan te brengen kan je dit vaak corrigeren.

Het ligt eraan met welk materiaal je gaat werken. Werk je veel met dikke verf dan kan je een canvas gebruiken. Werk je met waterverf/acquarelverf dan kan je dik acquarel papier gebruiken. Gebruik je gewone verf dan kan je bv 180 grams gebruiken. Werk je met podloden, dan kan je bv met 90 of 120 grams werken. Werk je met spuitflesjes met inkt, dan kan je bv 180 gram of dikker papier gebruiken.

Zoals al een aantal keer is geschreven. Probeer gewoon een aantal papiersoorten uit. Bij een goed gesorteerde hobbyzaak zoals bv Harolds in Rotterdam kan je losse bladen kopen of goedkoop boekjes met verschillende diktes papier. Er zijn vast nog wel een aantal winkels in de buurt waar je verschillende dikte papier kan kopen. Of begin bij de Action, daar heb je ook schets-papier en wat dikker papier voor verf.

Hoop dat je wat aan hebt en succes ermee.
Groetjes
Mieke

suus553
Berichten: 75
Lid geworden op: 22-09-2011 20:55

Bericht door suus553 » 14-03-2013 13:11

Ook ik worstel met de juiste art-journal om in te werken. Ik heb er nu 1 met dun papier en die vind ik niet fijn. Bedankt voor de info in dit topic. Ik ga nu voor een aquarel note-book.
Groetjes Susan

Plaats reactie