Gelli plate vs. gelatine

Hier kun je info kwijt en vinden over AJ en MM
Plaats reactie
Me-Bear
Berichten: 186
Lid geworden op: 13-09-2012 22:30

Gelli plate vs. gelatine

Bericht door Me-Bear » 25-04-2013 22:22

Op facebook volg ik al een tijdje de posts van het product Gelli Arts gel printing plate. In Featuring las ik een artikel over het zelf maken van gelatine platen. Nu vraag ik me af, is er een groot verschil tussen die twee?

Waar ik bijvoorbeeld nieuwsgierig naar ben, is of de gel printing plate ook na een tijdje gaat schimmelen. Als dat het geval is, ben ik meteen overtuigd om hem niet aan te schaffen :D Dan ben ik wel bereid te gaan experimenteren met gelatine.

Ik vind hoe dan ook het effect van deze vorm van monoprinting erg gaaf.
Afbeelding

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 26-04-2013 06:08

Nou... :roll: dat zou ik me van een kant niet voor kunnen stellen.
Die dingen zijn stervensduur als je ze moet kopen!!!
Ik ving laatst iets op van 70 euro voor een 12" plaat, als ik me goed herinner.
Dat mag wat mij betreft niet gaan schimmelen!!!
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

LieZbeth
Berichten: 222
Lid geworden op: 22-11-2012 13:33

Bericht door LieZbeth » 26-04-2013 09:39

Mijn gelli plate was 1 van de eersten die binnen kwam bij de Craftorij dus ik heb hem al een hele tijd en die schimmeld echt niet. Verder blijft hij ook een stuk schoner dan ik van tevoren verwacht had :lol: Met 2 vellen papier is al je verf er vrijwel vanaf en met een babywipe veeg je hem dan heel makkelijk schoon. Ik heb wel gemerkt dat als je hem schoonveegt met een babywipe je hem even moet laten drogen voordat je verder gaat met printen omdat de verf direkt na het doekje niet helemaal lekker pakt. (ik ben ook wel van het schoonmaken, je hoeft hem tussentijds niet schoon te maken). In het begin gebruikte ik alle soorten verf met een drogingsvertrager maar nu gebruik ik vooral die grote tubes amsterdam paint zonder iets toegevoegd. Die vind ik echt lekker werken, het droogt niet te snel in op je plaat terwijl je papier snel droogt zodat je direct door kan om de volgende print te maken.
En mijn A4 plate was 32 euro, toen een hele uitgave maar nu vind ik hem zijn geld dubbel en dwars waard. Het is zo leuk om te doen :lol:

AnnekePP
Site Admin
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17-07-2011 15:32

Bericht door AnnekePP » 26-04-2013 09:47

Ah, zo'n A4'tje valt dus nog mee. :wink:
KOMT TIJD, KOMT SCRAP!!!
Mijn Blog
Mijn Startpagina
Afbeelding

Elvy
Berichten: 933
Lid geworden op: 19-07-2011 10:53

Bericht door Elvy » 26-04-2013 15:39

De gelli plate schimmelt niet hoor en je hoeft hem ook niet in de koelkast te bewaren, wat je met een gelatine plak dus wel moet doen.
De tijdelijkheid van de gelatine plak en het feit dat je hem in de koelkast moet bewaren zijn voor mij de voornaamste redenen geweest om een gelli plate aan te schaffen.
Ik ben wel heel blij dat ik eerst met een gelatine plak aan het experimenteren ben geweest en ik zou dat iedereen ook zeker aan willen raden. Op basis van mijn ervaringen wist ik dat ik een gelli wilde en ook welke maat voor mij het meest geschikt zou zijn.

Over de maten van de plate; A4 hebben ze niet van gelli.
De verschillende maten zijn: 12x14 inch (de XL, die is meer dan 70 euro), 20 x 25 cm (de medium, die kost iets meer dan 30 euro) en ten slotte 15 x 15 cm. (de kleinste maat, en die kost rond de 20 euro).
Je moet je niet laten storen door wie niet in je gelooft

http://elvy-tales.blogspot.com/

Me-Bear
Berichten: 186
Lid geworden op: 13-09-2012 22:30

Bericht door Me-Bear » 26-04-2013 16:46

Super bedankt voor jullie antwoorden!

Het leek mij, gezien de prijs, ook nogal zonde als de plaat zou gaan schimmelen. Vandaar dat ik het maar even navroeg :D Dan gaat er bij mijn volgende bestelling bij de Craftorij ook een gelli plate in het winkelmandje :D Het medium formaat trekt automatisch al mijn voorkeur. Het is een formaat waar ik sowieso graag op werk. En die grote, mocht ik dat echt ooit willen, dan moet ik daar toch heus eerst voor sparen :wink:
Afbeelding

Margot
Berichten: 566
Lid geworden op: 18-07-2011 21:41

Bericht door Margot » 27-04-2013 10:06

Wat ik het grote voordeel vind aan de gelli plate is zijn stevigheid. Natuurlijk moet je er voorzichtig mee omgaan, maar mijn zelfgemaakte plaat moest erg voorzichtig behandeld worden, anders scheurde hij en braken er op de kantjes stukjes af. Dit doet de gelliplate dus niet.

Echt een aanrader! Overigens heb ik ook de medium, maar zou me goed voor kunnen stellen dat de XL prettiger is. Als je een afdruk van de medium dubbel vouwt (bijv om er een boekje van te maken) zijn ze niet heel erg groot, dus denk er even goed over na wat je er mee wilt gaan doen.

Ik blijf overigens wel bij de medium hoor :wink:

trompke
Berichten: 103
Lid geworden op: 08-07-2012 12:31

Bericht door trompke » 04-05-2013 15:46

Ik maak nog steeds afdrukken met mijn gelatine-plaat/plak. Wanneer ik er weer even genoeg van heb vries ik 'm in stukken in. Wanneer ik weer afdrukken wil maken smelt ik deze weer en laat 'm opstijven. Beetje omslachtig maar voor mij is het goed zo.

Net gelezen dat er nu ook een gelli plate is van 30 x 35 cm.....die is 77 euro.
Groetjes,
Hanny

Plaats reactie